8 Manieren om je Instagram Bio te upgraden
- Marlies Wynolts
- 12 sep 2022
- 3 minuten om te lezen
Tegenwoordig is je Instagram-bio je sollicitatiebrief, portfolio en website, allemaal verpakt in één. Maar hoe beslis je welke details je hierin wil opnamen met de beperkte tekenruimte om jezelf voor te stellen en je waarde over te brengen?
Geen paniek! Wij delen 8 tips om een gedenkwaardige Instagram-bio te creëren voor een goede eerste indruk.
Wat is een Instagram Bio?
Je Instagram-bio bevindt zich onder je profielfoto en wordt gebruikt om de inhoud van je pagina te beschrijven. Deze ruimte is inclusief:
Naam
Pagina categorie
Beschrijving van 150 tekens
Externe link
Contact gegevens
Vaak is je Instagram-bio een van de eerste contactpunten voor nieuwe bezoekers en daarom de perfecte gelegenheid om direct te communiceren wie je bent en wat je te bieden hebt.
Welke ingrediënten maken een goede Instagram Bio?
Wist je dat een goede Instagram-bio het verschil kan maken tussen een bezoekers die volgt of weg klikt. En met slechts 150 karakters is het belangrijk om je biografie kort, krachtig en informatief te houden.
Daarnaast kan je jouw Instagram-bio ook gebruiken om bezoekers aan te moedigen om actie te ondernemen door middel van een overtuigende CTA (call to action).
Combineer je deze twee, het verhaal van je merk en een CTA, heb je grote kans op een toename van betrokkenheid en conversies.
8 Ideeën voor je Instagram Bio om op te vallen.
Ben jij er klaar voor om je te onderscheiden van de massa? Hier zijn 8 tips:

1. Deel je verhaal
Zie je Instagram-bio als als een elevator pitch van 150 tekens. Of het nu gaat om een lijst met keywords of enkele korte zinnen, het is de bedoeling dat je rechtstreeks je doelgroep aanspreekt.
2. Gebruik een ‘link in bio’ tool
Je Instagram-bio staat één externe link toe. Denk strategisch na welke link jou het meest gaat opleveren of maak gebruik van een landingspagina waarop meerdere waardevolle knoppen staan.
3. Relevante Keywords
Wist je dat je naamveld volledig los staat van je gebruikersnaam? Het is een waardevolle SEO tactiek om een nog groter bereik te verkrijgen. Vind de juiste zoekwoorden die uw doelgroep zou gebruiken op social media en voeg ze toe!
4. CTA
Als je meer betrokkenheid uit je bio wil halen is het belangrijk dit te vragen via een call-to-action (CTA). Hoe duidelijker je hierin bent, hoe groter de kans dat je betrokkenheid genereert.
5. Deel je contact informatie
Als je graag in contact wil komen met nieuwe bezoekers is het belangrijk dat zij eenvoudig contact kunnen opnemen. Heb je nog geen Instagram bedrijfsprofiel? Schakel dan snel over. Op deze manier is het mogelijk je emailadres, telefoonnummer en Whatsapp gegevens te delen zonder kostbare tekenruimte op te offeren.

6. Kies een relevante profiel foto
Als het gaat om social branding is je profielfoto het onderdeel waar mensen je het snelst aan herkennen. Als je een merk of product gebaseerd bedrijf bent is het logo of foto van het product aan te raden. Ben je een influencer of bied je een persoonlijke service aan, kies dan voor een portretfoto.
7. Merk hashtags
Hashtags zijn klikbare links die heel waardevol kunnen zijn in je Instagram-bio. Belangrijk is om merk specifieke hashtags te gebruiken. Zijn ze te algemeen dan loop je de kans ongemerkt andere accounts promoten.
8. Gebruik highlights
Ook wel hoogtepunten van Instagramverhalen genoemd. Deze verschijnen direct onder je Instagram-bio en spelen een reeks aan stories af die je hieronder hebt opgeslagen. Een geschikte manier om waardevolle informatie te delen aan bezoekers van je profiel.
Heb jij je Instagram-bio al een tijdje niet meer bijgewerkt? Dit is het perfecte moment! Gebruik bovenstaande tips en maak van je bezoekers nieuwe volgers.
Comments